~2 tragedi di dapor~


Salam semua

Adoilaa..
dah lama tak menulis tetiba terus keluar tajuk tragis

alkisah semalam punye cerita..
2 kejadian agak men"traumakan telah terjadi
Dua-dua disebabkan kuali yang sama
dan dengan tujuan yang sama
which is goreng keropok keping.
huhu

Yang mula-mula tu..
waktu nak makan tengah hari..
buat nasi kerabu katanye..
so nak goreng keropok la
lepas je tos keropok dari minyak panas tu ..
tetiba je kuali tu tergelincir dari dapor
aku tak sempat nak mengelak..
abes tumpah minyak panas atas peha..
alhamdulillah
disebab kan musim sejuk so aku memang pakai jeans dalam rumah
takdelah teruk sangat rasa panas
pastu aku cepat jirus ngan air sejuk sampai rasa kebas
rase burning gak la lepas tu.

And then second time tu..
put nak datang melawat rumah plak
so after masak nasi tu aku panaskan minyak..
entah macam mane boleh terlupa pastu pegi keringkan kain lam mesin basuh
then terus pegi masuk bilik dengan relaxnye
boleh siap chat ngan abang pulak kejap.
memang takde dalam ingatan lansung aku dok panaskan api
sekali tergerak hati nak pegi bilik air tuk keluarkan kain...
tetiba terdengar bunyi something kat dapor.
terus terpikir..
eh..bila masa plak aku bukak api?
bila masuk dapor tu..
asap itam da berkepul2 la..
api pon menyala2 dari kuali tu..
nasib tak panik..
terus aku angkat kuali pastu
n padam kan api
pastu p bukak segala tingkap and pintu
masuk skali lagi kat dapor tu baru perasan api ade kat paip gas
memang terkejut la..terus cepat2 aku tutup gas
sket lagi nak putus paip tu
Alhamdulillah tak sempat and tak meletup

pergh
memang tragis abes laa..
Rasa nak sujud syukur je sebab Allah masih panjang kan nyawa aku semalam
and cuma satu dapor je abes bertukar warna jadi hitam
dah lah abu hassan baru cat rumah
huhu..
terpaksa la aku mengecat next week
dah try bersihkan ngan clorox pon tak jadi gak

Sekarang ni rasa agak trauma gak la..
tak nak masak seminggu kot..
takut bile teringat balek pasal semalam..

Betullah masa belajar public health dan forensic
lagi banyak kemalangan berlaku kat rumah sebenarnya
especially dekat kaum wanita yang banyak bekerja
di dapor dan alat2 yang bahaya

Moral of the story..aku dah taubat takmo cuai=cuai lagi!
cukuplah skali je pengalaman mengerikan ni.
kuali tu pon da selamat aku campak lam tong sampah

~sekian~

Comments

najihah said…
Alhamdulillah,anda selamat.Takut juga kalau tragedi sebegitu berlaku..tapi syukurlah semuanya selamat..

salam ziarah dari Tukang Kata...
:)
lynn md noh said…
alhamdulillah..mmg syukur sgt Allah maseh slamatkan saya..
slamat berkenalan.
time kasih sudi ziarah n link kan blog xseberapa ni

Popular Posts