~hikmah & Ikhtilat~

alhamdulillah..

setelah penat bertingkah dengan hati sendiri di awal pagi tadi..

berjaya jugak aku melawan nafsu...

menggagahi diri menongkah cuaca sejuk di Irbid menuju ke

klas tafaqquh..

walaupon..mule2 tu rase xpuas hati sgt sebab..

smpi2 kat sane diorg ckp klas tafaqquh stat kol 1.30pm..

jenoh jugak la nak pujuk hati tuk ikhlas n betolkan niat tadi..

berkali aku bisikkan kat diri..'betolkan niat..betolkan niat'..

aku join la gak open talk yg diorg buat tu dengan berat hati..

aku cuba tanam keyakinan untuk mencari hikmah yang tersembunyi..


susahnye melawan nafsu..

lebih susah berjuang menjawab exam..

mujurlah hati ini terpujuk dengan inzar2 pernah aku terima dulu..

tak rugi kalau kite korbankan masa di jalan Allah..

walaupon banyak sangat lagi material Endocrine yg aku xcover lagi..

mss n git pon xabes lg..

insyaallah..

Allah mesti ganti mase sehari suntuk yg aku gune arini..

mesti yakin dengan Janji Allah..

lagipon banyak sangat input baru n bergune yg aku dpt td.

terutama dari ceramah yg ust mujahid bg td..

hurm..

so rase cam nak kongsi plak ilmu yg dpt arini..

moga sesama dapat amalkan.

Seorang masyarakat bertanya kepada seorang Alim..'kenapa Islam tidak benarkan umatnye bergaul-bebas antara lelaki dan perempuan?'kenapa mesti ada diskriminasi?'maka jawab si Alim..'kami tidak mahu wanita kami mengandung anak selain dari benih suaminya'


so si alim ni nak cube terangkan teruknye kesan ikhtilat tu sendiri.



ape yang anda tahu pasal

ikhtilat?


definisi
:


dari segi bahasa : percampuran

dari segi
syara' : pergaulan antara lelaki dan perempuan

kite xle guna percampuran sebab percampuran x bawa kepada perkenalan.

kalau korang pi pasar pon ade percampuran..tp xsemestinye korang kenal lelaki or perempuan tu kan?

so bila adanye perkenalan maka akn terjadi la ikhtilat.


Jenis
:



  • ikhtilat Jaiz (harus atau dibolehkan) tapi....ade 8 syarat..baru la ia diboleh kan :

  1. tidak ada sebarang tabarruj yang tidak dibenarkan.-maksudnye menutup aurat dengan sempurna,dan tidak bersolek cam orang2 jahiliah.
  2. tidak melihat benda2 haram yang boleh menimbulkan syahwa-dengan kate lain,tundukkan pandangan la
  3. tidak boleh merengek2-senang cakap xle gedik2 melunak2kan suara dengan tujuan menggoda seseorang..(ustaz kate kalau ni kene ikut neraca masing2 la)
  4. ada pengasingan antara lelaki dan perempuan dalam sesuatu majlis-contohnye berkhalwat.xsemestinye dikatakan berkhalwat tu bile dok ber2 je ..3 lelaki 2 perempuan pon dikire berkhalwat,segala perbuatan yang mencurigakan antara lelaki dan wanita di tempat tertutup atau terbuka spt di taman bunga yang boleh membawa fitnah kepada org yang memandang adalah khalwat.
  5. tidak menzahirkan perbuatan atau tingkah laku yang boleh buat lelaki/wanita tertarik
  6. tidak bercakap perkara yang tidak berfaedah
  7. tidak berlaku sebarang persentuhann kulit-tampar-menampar dan sebagainyer
  8. tidak berasak-asak kecuali dalam keadaan tertentu.
Antara perkara yang membawa kepada ikhtilat :
  • Ikhtilat Darurat-(bile xbuat akan mendatangkan mudharat besar kepada kite)-cnthnye untuk tujuan keselamatan,seorang lelaki cube selamatkan wanita samada kenal atau tidak dari dirogol.mugkin terjadi persentuhan(pegang perempuan tu ketika nak lari)-ia dipanggil ikhtilat tp dibenarkan
  • Ikhtilat Hajat - (bile xde kite jadi kelam-kabut tapi xbawa kepada mudharat)-cth:muamalat(jual-beli naik bas)-khitbah(pertunangan)


  • ikhtilat Haram
-semua yang xtermasuk dalam syarat2 diatas.


so..sama2la kite tepuk dada,tanye iman n koreksi diri..

to be continued pasal

CINTA ,PERTUNANGAN

& PERKAHWiNAN













Share this:

TENTANG LYNN

A doctor, A seafarer's wife, A mother that just took a step to join P.I.N entrapeuner...

1 comments:

arasis said...

bizi pn sempat update blog?
nice knowledge to share with. thanks..