~Tidur Untuk Kesihatan ~

Assalamualaikum

Sehari kita ada 24 JAM
1.8jam bekerja
2.8 jam berehat/beriadah
3.8 jam untuk tidur

Tapi sejauh mana kita boleh penuhi??

Amalina sendiri pon pkl 1pg tu kadang kat wad lagi
Kalau oncall tak tidur sampai 5 ptg esknya..

Kenapa perlunya tidur yang cukup??

1. Jantung sihat

Kurang tidur akan menaikkan lagi tekanan darah dan paras kolesterol yang menjadi punca kepada penyakit jantung dan strok.

2. Mencegah kanser
Hormon melatonin ialah hormon yang menyebabkan kita mengantuk dan juga berfungsi menentang kanser kerana melatonin berupaya membantutkan pertumbuhan tumor kanser. Oleh itu, kita digalakkan tidur malam dalam gelap.

3. Kurangkan stres

Apabila tidak cukup tidur malam, esoknya badan akan letih dan stres yang boleh meningkatkan tekanan darah dan pengeluaran hormon stres.

4. Kurangkan keradangan

Peningkatan paras hormon stres akan meningkatkan proses keradangan dan mempercepatkan proses penuaan daripada sepatutnya.

5. Menyegarkan badan

Tidur malam yang cukup membolehkan badan mengumpulkan lebih banyak tenaga, tidak mengantuk selepas bangun dan sentiasa segar untuk menjalankan tugas harian.

6. Menguatkan ingatan

Mimpi semasa tidur dapat menguatkan daya ingatan kerana semasa badan rehat waktu tidur nyenyak, otak pula sibuk memproses segala pengalaman dan peristiwa yang dilalui dan mengaitkannya dengan perasaan dan ingatan seseorang.

7. Membantu menurunkan berat badan

kajian terkini menunjukkan sebaliknya di mana orang yang mempunyai habit tidur malam kurang dari 7 jam mempunyai berat badan berlebihan atau obes. Pengeluaran hormon ghrelin dan leptin yang diperlukan bagi mengawal selera makan akan terganggu kerana kurang tidur

8. Tidur sebentar waktu siang lebih sihat dan produktif

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Memakan sahur itu boleh memberi kekuatan untuk berpuasa pada siang hari dan qailullah (tidur sekejap) pada siang hari (sebelum Zuhur) boleh memberi kekuatan untuk qiamullail.”

9. Mengurangkan risiko kemurungan (depresi)

Cukup tidur malam juga menggalakkan pengeluaran hormon serotonin, sebaliknya kurang tidur akan mengganggu pengeluaran serotonin yang menyebabkan kemurungan.

10. Membantu memperbaiki sistem badan

Semasa tidurlah badan kita memperbaiki apa-apa kerosakan sel atau tisu badan yang disebabkan oleh stres, sinaran UV, dan lain-lain keroskan. Lebih banyak protein dihasilkan semasa tidur dan protein inilah yang membentuk sel-sel baru bagi menggantikan atau memperbaiki sel-sel yang rosak.


JADI..

Bagaimana caranya nak dapatkan tidur yang cukup dan berkualiti di Zaman serba sibuk ni??

Jangan risau..

Saya ada caranya..

Jom cuba pelapik tilam BioVelositySleepMate
A.k.a BVSM









To be continued..
Nanti saya akan terangkan lebih lanjut pasal BVSM ni..

Promosi hebat : jimat hingga rm1000 untuk pembelian 3 pelapik tilam BVSM

Jom pm saya..
0136213141

Untuk maklumat lanjut😇😇

#pinwellnessconsultant
#bvsmtilamajaib







Share this:

TENTANG LYNN

A doctor, A seafarer's wife, A mother that just took a step to join P.I.N entrapeuner...

0 comments: